duminică, 11 august 2013

SUBIECTE TITULARIZARE 2013- PSIHOPEDAGOGIE SPECIALA

         Daca dorim sa devenim profesori si ne place aceasta meserie, trecem prin diverse etape. Prima dintre ele ar fi examenul de titularizare, care de la un an la altul devine din ce in ce mai greu, si din ce in ce mai putine posturi titularizabile.
Ca sa fie mai usor pentru toata lumea, m-am gandit sa postez subiectele din acest an.


Ministerul Educatiei Nationale
Centrul National de Evaluare si Examinare


CONCURSUL DE OCUPARE A POSTURILOR DIDACTICE/CATEDRELOR DECLARATE
VACANTE/REZERVATE ÎN UNITATILE DE ÎNVATAMÂNT PREUNIVERSITAR
30 iulie 2013


Proba scrisa
Psihopedagogie speciala
VARIANTA 2

· Toate subiectele sunt obligatorii. Se acorda 10 puncte din oficiu.
· Timpul de lucru efectiv este de 4 ore.


SUBIECTUL I (45 de puncte)
În contextul educatiei speciale, procesul de învatamânt reprezinta cadrul de desfasurare a
activitatii instructiv-educative, de recuperare si integrare a elevilor cu CES prin dobândirea, de
catre acestia, a unui sistem de cunostinte, deprinderi, priceperi, capacitati, competente, achizitii
intelectuale si motrice prin care îsi formeaza conceptia despre lume, convingerile morale, trasaturile de caracter, precum si aptitudinile de cunoastere, cercetare si creatie.


A. Preciza si semnificatia conceptelor de curriculum, operationalizare a obiectivelor/competentelor,
mediu de instruire si strategii didactice. - 8 puncte
B. Prezentati trei elemente componente ale procesului de învatamânt, explicând totodata si modul în care acestea interactioneaza si conditioneaza derularea optima a activitatii instructiv-educative
la elevii cu CES. - 15 puncte
C. Exemplificati aplicarea a trei dintre principiile procesului de învatamânt în activitatile instructiveducative la elevii cu CES. -12 puncte
D. Elaborati un text, de o pagina (30 de rânduri), prin care sa argumentati caracterul formative educative al programelor de sprijin pentru elevii cu CES integrati în învatamântul de masa. -10puncte

 

SUBIECTUL al II-lea (45 de puncte)
Stiind ca metodele didactice reprezinta acele cai prin care elevii ajung la dobândirea de cunostinte, deprinderi, la dezvoltarea capacitatilor intelectuale si la valorificarea aptitudinilor specifice, analizati, în trei-patru pagini, metodele didactice utilizate în procesul instructiv-educativ al elevilor cu CES. În realizarea analizei veti avea în vedere urmatoarele repere:
-prezentarea a doua metode didactice specifice, exemplificând totodata si utilizarea acestor
metode în activitatile instructiv-educative destinate elevilor cu CES;
-analizarea a trei dintre caracteristicile metodelor didactice, cu aplicabilitate la elevii cu CES;
-explicarea necesitatii integrarii în lectie a activitatilor cu caracter practic-aplicativ pentru elevii cu CES.


Nota: Tratarea subiectului se va realiza din perspectiva tipului/ tipurilor de deficienta din institutia
în care candidatul îsi desfasoara activitatea sau în functie de domeniul de specializare a candidatului.
Se puncteaza si utilizarea adecvata a limbajului de specialitate (2 puncte), respectiv încadrarea analizei în limita de spatiu precizata (1 punct).
Pentru calitatea organizarii ideilor se acorda 3 puncte, iar pentru demonstrarea abilitatilor de
analizasi de argumentare se acorda 3 puncte.


Mai jos va pun si baremul de corectare, cu siguranta asa o sa iti fie mai usor.

Ministerul Educatiei Nationale
Centrul National de Evaluare si Examinare


CONCURSUL DE OCUPARE A POSTURILOR DIDACTICE/CATEDRELOR DECLARATE
VACANTE/REZERVATE ÎN UNITATILE DE ÎNVATAMÂNT PREUNIVERSITAR
30 iulie 2013


Proba scrisa
Psihopedagogie speciala


BAREM DE EVALUARE SI DE NOTARE

VARIANTA 2
• Se puncteaza orice modalitate de rezolvare corecta a cerintelor.
• Nu se acorda fractiuni de punct. Nu se acorda punctaje intermediare, altele decât cele precizate explicit prin barem.
• Se acorda 10 puncte din oficiu. Nota finala se calculeaza prin împartireala 10 a punctajului total obtinut pentru lucrare.


SUBIECTUL I
(45 de puncte)

A. câte 2 puncte pentru precizarea semnificatiei fiecaruia dintre cele patru concepte date
4x2p=8 puncte
B. câte 1 punct pentru precizarea oricaror trei elemente componente ale procesului de învatamânt 3x1p=3 puncte
-câte 3 puncte pentru prezentarea fiecaruia dintre cele trei elemente precizate 3x3p=9 puncte
-explicarea modului în care elementele componente ale procesului de învatamânt interactioneaza si conditioneaza derularea optima a activita.ii instructiv-educative la elevii cu CES 3 puncte

C. -câte 1 punct pentru precizarea oricaror trei dintre principiile procesului de învatamânt 3x1p=3 puncte
-câte 3 puncte pentru exemplificarea aplicarii fiecaruia dintre cele trei principii precizate în
activitatile instructiv-educative la elevii cu CES 3x3p=9 puncte

D. evaluarea textului argumentativ:
-demonstrarea abilitatilor de argumentare 5 puncte
• Se acorda
5 puncte pentru relatie adecvatasi nuantata idee-argument, utilizare de argumente convingatoare, formulare de judecati de valoare relevante, valorificând cunostintele de specialitate, într-un limbaj specific.
• Se acorda 3 puncte pentru relatie partial adecvata idee-argument, utilizare de argumente insuficient de convingatoare, formulare de judecati partial relevante, utilizare ezitanta a cunostintelor de specialitate, dar utilizând corect limbajul specific.
• Se acorda 2 puncte pentru inconsistenta relatiei idee-argument, idei nerelevante, schematism, utilizarea ezitanta a limbajului specific.
- calitatea organizarii ideilor 3 puncte

• Se acorda 3 puncte pentru text clar, organizat, coerent, în care constructia paragrafelor subliniaza
ideile în succesiune logica.
• Se acorda 2 puncte pentru text partial organizat, în care constructia paragrafelor nu
subliniaza ideile în succesiune logica.
• Se acorda 1 punct pentru text vag organizat, fara evidentierea unei structuri clare sau pentru o prezentare superficiala.
- încadrarea textului în limita de spatiu precizata 2 puncte


SUBIECTUL al II-lea (45 de puncte)
-câte 2 puncte pentru precizarea oricaror doua metode didactice specifice 2x2p=4 puncte
-câte 2 puncte pentru prezentarea fiecareia dintre cele doua metode precizate 2x2p=4 puncte

-câte 5 puncte pentru exemplificarea utilizarii fiecareia dintre cele doua metode precizate în
activitatile instructiv-educative destinate elevilor cu CES: exemplificare sugestiva, care
ilustreaza în mod nuantat utilizarea metodei în activitatile cerute – 5p./ prezentare adecvata, la
nivel teoretic, fara exemplificare – 3p./ exemplificare corecta, dar fara particularizare pentru
elevii cu CES – 2p. 2x5p=10 puncte
-câte 2 puncte pentru precizarea oricaror trei dintre caracteristicile metodelor didactice, cu
aplicabilitate la elevii cu CES 3x2p=6 puncte
-câte 2 puncte pentru analizarea fiecareia dintre cele trei caracteristici precizate
3x2p=6 puncte
-explicarea necesitatii integrarii în lectie a activitatilor cu caracter practic-aplicativ pentru elevii
cu CES: explicare adecvatasi convingatoare – 6p./ explicare pertinenta, la nivel teoretic, fara
a face referire la elevii cu CES – 4p./ explicare superficiala, neconvingatoare – 1p. 6 puncte
-utilizarea adecvata a limbajului de specialitate 2 puncte
-încadrarea eseului în limita de spatiu precizata 1 punct
-calitatea organizarii ideilor 3 puncte

• Se acorda 3 puncte pentru text clar, organizat, coerent, în care constructia paragrafelor subliniaza
ideile în succesiune logica.
• Se acorda 2 puncte pentru text partial organizat, în care constructia paragrafelor nu
subliniaza ideile în succesiune logica.
• Se acorda 1 punct pentru text vag organizat, fara evidentierea unei structuri clare sau pentru o prezentare superficiala.
- demonstrarea abilitatilor de analizasi de argumentare 3 puncte

• Se acorda 3 puncte pentru relatie adecvatasi nuantata idee-argument, utilizare de argumente convingatoare, formulare de judecati de valoare relevante, valorificând cunostintele de specialitate.
• Se acorda 2 puncte pentru relatie partial adecvata idee-argument, utilizare de
argumente insuficient de convingatoare, formulare de judecati partial relevante, utilizare ezitanta
a cunostintelor de specialitate.
• Se acorda 1 punct pentru inconsistenta relatiei idee-argument, idei nerelevante, schematism.

Barem de evaluare si de notare Varianta 2
Proba scrisa la psihopedagogie speciala


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu