Descrierea unui program experimental longitudinal privind dezvoltarea
competenţei morfologice la copii cu dificultǎţi de învǎţare
PROBA M1
Formeazǎ familia lexicalǎ urmǎtoarelor cuvinte.
Ex:
a minţi: minciunǎ , mincinos;
1.
bun: bunǎ, buni, bune, a îmbunǎtǎţi, îmbunǎtǎţit, bunǎtǎţi, îmbunat, a îmbuna .
2.
muncǎ: muncitor, muncitoresc, a munci, minci, muncitoare, muncitoreşte.
3.
grǎdinǎ: grǎdinar, grǎdinǎreasǎ, grǎdinǎresc, grǎdinǎrit, grǎdiniţǎ.
PROBA
M2
A1:
producerea unui derivat , care este un substantiv, pornind de la o bazǎ, care este adjectiv
Ex:
sǎrac → aceşti oameni trǎiesc în…..sǎrǎcie
1.
bogat → : El trǎieşte în ….. (bogǎţie)
2.
mândru → : Tu eşti plin de……. (mândrie)
3.
prost →: Ai facut vreo …… (prostie)?
A2
: subiectul trebuie sǎ identifice prin
completarea unei propoziţii, baza cuvântului derivat. Pornind de la o bazǎ care
este un substantiv, trebuie format adjectivul.
1.
înǎlţime →: Bǎiatul este foarte…….(înalt)
2.
uşurinţǎ →: Cred cǎ este ……(uşor) sǎ rezolvi aceastǎ problemǎ.
3.
fericire →: Eu cred ca tu eşti…….(fericit)
PROBA M3
Emiterea unor judecǎţi
asupra segmentǎri morfologice. Subiectul trebuie sǎ indice dacǎ un cuvânt poate
fi sau nu segmentat în unitǎţi de sens mai mici. Pseudosufixe.
Ex: preţuit
1. destupa – desface
2. insecticid – insensibil
3. convins – concetǎţean
PROBA M4 – Abilitǎţi de
segmentare morfologicǎ
Ex: vis – visǎtor → vi –
sǎ- tor
A1- Cu tǎieturǎ silabicǎ
1. bun – bunǎtate →
bu-nǎ-ta-te
2. cuib – cuibǎrealǎ →
cui-bǎ-rea-lǎ
3. brad – brǎduleţ →
brǎ- du-leţ
A2-
Fǎrǎ tǎieturǎ silabibcǎ
1.
ceai – ceainic → ceai-nic
2. bǎi
– bǎiţǎ → bǎ-i-ţǎ
3.
bea – beatǎ → bea-tǎ
PROBA
M5- Identificare morfemicǎ.
1.
cal – cǎluţ, mǎnz, cǎluşicǎ
2.
ţarǎ – munte , ţǎrişoarǎ, ţǎruţǎ
3.
cafea – cafeluţǎ, ceaşcǎ, cafetioarǎ
PROBA
M6 - Derivare de pseudocuvinte.
Ex:
1.
O bibilucǎ micǎ este o bibiluţǎ, cel care bibileşte este un bibilitor.
2.
O bǎrcicǎ mica este o bǎrciţǎ, cel care bǎrceşte este un bǎrcitor.
3.
O breţea micǎ este o breţiţa, cel care breţeşte este un breţitor.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu