1. Sarcini de
memorie auditivǎ
a) Recunoaşterea sau repetiţia numerelor
Ex: Aratǎ: 1, 2, 3
input-A; output -G
Spune dupǎ mine: 3, 5, 6
input-A; output-V
Ex: Aratǎ: 4, 5, 6
Spune dupǎ
mine: 2, 4, 7
Ex: Aratǎ: 7, 8, 9
Spune dupǎ
mine: 1, 8, 9
Ex: Aratǎ: 10, 11, 12
Spune dupǎ mine: 0, 13, 15
Ex: Aratǎ: 13, 14, 15
Spune dupǎ mine: 3, 8, 7
b) Recunoaşterea sau repetiţia cuvintelor
Ex: Atinge
cercul verde şi pǎtratul roşu. input-A;
output-G
Spune dupǎ
mine: bal, pom, bob, mac. input-A; output-V
Ex: Atinge pǎtratul albastru şi pǎtratul roşu.
Spune dupǎ mine:
mai, mal, nai, nod.
Ex: Atinge cercul
galben mic şi triunghiul verde.
Spune dupǎ mine: pod, pat, mar, duş.
Ex: Atinge rombul
negru şi cercul mare mov.
Spune dupǎ mine: cub, suc, lac, ac.
Ex: Atinge rombul
mare maro şi triunghiul albastru.
Spune dupǎ mine: bec, leu, cal, foc.
c)
Recunoaşterea sau repetiţia structurilor substantivale
Ex: Aratǎ: copilul input–A;
output-G
Spune dupǎ mine: copilul input – A;
output-V
Ex: Aratǎ: oaia
Spune dupǎ mine: oaia
Ex: Aratǎ: leul
Spune dupǎ mine: leul
Ex: Aratǎ: avionul
Spune dupǎ mine: avionul
Ex: Aratǎ: pomul.
Spune dupǎ mine: pomul
d)
Recunoaşterea sau repetiţia structurilor verbale
Ex: Aratǎ: Bea apa.
input-A; output-G
Spune
dupǎ mine: Bea apa. input-A; output-V
Ex: Aratǎ: Culege floarea.
Spune
dupǎ mine: Culege floarea.
Ex: Aratǎ: Maşina cade jos.
Spune dupǎ mine: Maşina cade jos.
Ex: Aratǎ: Deschide uşa.
Spune dupǎ mine: Deschide uşa.
Ex: Aratǎ: Deseneazǎ casa.
Spune dupǎ mine: Deseneazǎ
casa.
e)
Recunoaşterea sau repetiţia propoziţiilor
Ex: Aratǎ: Mama şterge geamul. input-A;
output-G
Spune dupǎ mine: Mama şterge geamul. input-A; output-G
Ex: Aratǎ: Fata taie frunza.
Spune dupǎ mine: Fata taie
frunzǎ.
Ex: Aratǎ: Mingea este sub maşina.
Spune dupǎ mine: Mingea este sub maşina.
Ex: Aratǎ: Balonul zboarǎ peste casǎ.
Spune dupǎ mine: Balonul zboarǎ peste casǎ.
Ex: Aratǎ: Fata se spalǎ pe faţǎ.
Spune dupǎ mine: Fata se spalǎ
pe faţǎ.
- Sarcini de comprehensiune verbalǎ.
a) Recunoaşterea obiectelor numite
Ex: Aratǎ câinele.
input-A; output-G
Ex: Aratǎ cana.
Ex: Aratǎ avionul.
Ex: Aratǎ inelul.
Ex: Aratǎ maşina.
b) Recunoaşterea evenimentelor
numite
Ex: Aratǎ
acţiunea: a ridica
input-A; output-G
Ex: Aratǎ
acţiunea: a deschideEx: Aratǎ acţiunea : a privi
Ex: Aratǎ acţiunea: a se căţǎra / a urca
Ex: Aratǎ acţiunea: a cânta
c) Recunoaşterea relaţiilor
numite
Ex: Aratǎ animalele.
input-A; output-G
Ex: Aratǎ florile.Ex: Aratǎ cifrele.
Ex: Arat creioanele.
Ex: Aratǎ culorile.
d) Recunoaşterea a doua sau
mai multe obiecte, evenimente, relaţii numite.
Aratǎ acţiunile urmǎtoare: a sta şi a fugi. input-A;
output-G
Aratǎ animalele şi în faţǎ.
input-A; output-G
Arată acţiunile urmǎtoare: a desena şi a
scrie.
Aratǎ florile şi sus.
Ex: Aratǎ întreg şi
ineleul.
Aratǎ acţiunile urmǎtoare: a cânta şi a şterge.
Aratǎ culorile şi jos.
Ex: Aratǎ
jumǎtate şi pisica.
Aratǎ acţiunile urmǎtoare: a se îmbrǎca
şi a sǎri.
Aratǎ jucǎriile şi în spate.
Ex: Aratǎ sfertul
(din întreg) şi trenul.
Aratǎ acţiunile urmǎtoare: a împinge şi a
trage.
Aratǎ culorile şi acolo.
e) Recunoaşterea categoriilor
numite
Ex: Aratǎ fructele. input-A;
output-G
Ex: Aratǎ animalele.Ex: Aratǎ uneltele.
Ex: Aratǎ mijloacele de transport.
Ex: Aratǎ florile.
f) Recunoaşterea a douǎ sau
mai multe categorii numite
Ex: Aratǎ animalele şi legumele.
input-A; output-G
Ex: Aratǎ jucǎriile şi literele.
Ex: Aratǎ legumele şi cifrele.
g) Recunoaşterea obiectelor
când este datǎ funcţia lor
Ex: Aratǎ
obiectul care este folosit la pictat. input-A;
output-G
Ex: Aratǎ
obiectul care este folosit la mâncat. Ex: Aratǎ obiectul care este folosit la pescuit.
Ex: Aratǎ obiectul care este folosit la fotbal.
Ex: Aratǎ obiectul care este folosit la cântat.
h) Recunoaşterea a doua
obiecte când este datǎ funcţia lor.
Ex: Indicǎ
obiectul pentru a cumpǎra lucruri şi acela folosit pentru pieptǎnat pǎrul.
input-A, output-GEx: Indicǎ obiectul pentru a tǎia lucruri şi acela folosit pentru citit.
Ex: Indicǎ obiectul pentru a pescui şi acela folosit pentru joacǎ.
Ex: Indicǎ obiectul pentru a cǎlca haine şi acela folosit pentru mǎturat.
Ex: Indicǎ obiectul pentru a sta şi acela folosit pentru cântat.
Ex: Indicǎ obiectul pentru a mǎsura timpul şi acela folosit pentru a lumina camera.
i) Recunoaşterea unui
eveniment descris.
Ex: Aratǎ
spre acea imagine care ne aratǎ ce facem în fiecare searǎ. (dormim, somn).
(input-A;
output –G)
Ex: Aratǎ
spre acea imagine care ne aratǎ ce facem în fiecare dimineaţǎ. (spǎlatul pe dinţi)
Ex: Aratǎ
spre acea imagine care ne aratǎ ce facem în fiecare zi. (mâncǎm)Ex: Aratǎ spre acea imagine care ne aratǎ cum ne sǎrbǎtorim ziua de naştere. (tort)
Ex: Aratǎ spre acea imagine care ne aratǎ ce facem când iubim.(sǎrutǎm)
Ex: Aratǎ spre acea imagine care ne aratǎ ce facem când suntem bolnavi. (luǎm medicamente)
j) Recunoaşterea a douǎ
evenimente descrise
Ex: Indicǎ spre
acea imagine care aratǎ mâncarea preparatǎ şi spre acea care aratǎ mersul
la lucru.
input-A, output-G
Ex: Indicǎ spre
acea imagine care aratǎ costumul croit
şi spre cea care aratǎ plimbarea.Ex: Indicǎ spre acea imagine care aratǎ castelul de nisip şi spre cea care aratǎ mersul cu bibicleta.
Ex: Indicǎ spre acea imagine care aratǎ jocul şi spre cea care aratǎ alergatul.
Ex: Indicǎ spre acea imagine care aratǎ tǎiatul florii şi spre cea care aratǎ mersul cǎtre casǎ.
Ex: Indicǎ spre acea imagine care aratǎ sǎritul într-un picior şi spre cea care aratǎ zburatul sǎritul
peste ladǎ.
k) Recunoaşterea de obiecte,
evenimente, relaţii identice din punct de vedere semantic (2,3,4)
Ex: Indicǎ acele
cuvinte care potrivesc: cumpǎrǎturi, mers, gǎtit. input-A, output-GEx: floare, buchet, gradinǎ cu flori
Ex: câine, zgardǎ, os
Ex: pompieri, foc, apǎ
Ex: spital, bolnavi, suferi
Ex: scaun, masǎ, bucǎtǎrie
Ex: Aratǎ
imaginea care rimeazǎ cu cuvântul mazǎre. input-A, output-G
Ex: Aratǎ imaginea
care rimeazǎ cu cuvântul sufragerie
(farfurie).Ex: Aratǎ imaginea care rimeazǎ cu cuvântul pijamale (animale).
Ex: Aratǎ imaginea care rimeazǎ cu cuvântul papagal (egal).
Ex: Aratǎ imaginea care rimeazǎ cu cuvântul mǎrţişor (beţişor).
Ex: Aratǎ imaginea care rimeazǎ cu cuvântul trandafir (safir).
m) Recunoaşterea antonimelor
Ex: Aratǎ opusul
lui sus.
input-A, output-G
Ex: Aratǎ opusul
lui alb / negru.Ex: Aratǎ opusul la aproape / departe.
Ex: Aratǎ opusul lui lung/ scurt.
Ex: Aratǎ opusul lui gras / slab.
Ex: Aratǎ opusul lui înalt / scund.
n) Recunoaşterea sinonimelor.
Ex: Aratǎ
cuvântul care are acelaşi sens ca şi cuvântul suspin (oftat). input-A, output-G
Ex: Aratǎ
cuvântul care are acelaşi sens ca şi cuvântul bal (dans, petrecere.)Ex: Aratǎ cuvântul care are acelaşi sens ca şi cuvântul dar (cadou).
Ex: Aratǎ cuvântul care are acelaşi sens ca şi cuvântul duşmǎnie (urǎ).
Ex: Aratǎ cuvântul care are acelaşi sens ca şi cuvântul pace (linişte, calm).
Ex: Aratǎ cuvântul care are acelaşi sens ca şi cuvântul rai (paradis).
o) Urmǎrirea instruţiunilor
Ex: Sunǎ
clopoţelul. input-A,
output-G
Ex: Apasǎ
butonul.Ex: Închide televizorul.
Ex: Scoate din prizǎ.
Ex: Deschide uşa.
Ex: Ia haina.
p) Înţelegerea propoziţiilor
concrete
Ex: Aceasta
este o ceaşcǎ. input-A,
output-G
Ex: Acesta este un inel.Ex: Acesta este un bǎtrân.
Ex: Acesta este un câine.
Ex: Acesta este un vapor.
Ex: Aceasta este o rama.
q) Înţelegerea propoziţiilor
abstracte
Ex: O
piatrǎ se va scufunda în apǎ.
input-A, output-G
Ex: Dacǎ ai bani
eşti fericit?Ex: Cad frunzele copacilor vara?
Ex: Apa stinge focul?
Ex: Copiii au aceleaşi drepturi indiferent de culoarea pielii?
Ex: Poliţistul este prienten cu hoţul?
r) Înţelegerea relaţiilor
complexe sau abstracte în propoziţii.
input-A,
output-G,V
-relaţii de
comparaţie: Existǎ clǎdiri mai mari în oraş?
# Mingea este mai mare decât balonul.
# Maria este mai frumoasǎ decât Ioana.
# Tu eşti la fel de inteligent ca şi mama ta.
# Ea este cea mai fumoasǎ.
# Tu eşti mai silitor decât sora ta.
# Jocul este al meu?
#Pantalonii sunt ai bǎiatului?
# Carţile sunt ale Ancǎi?
# Ochelarii sunt ai bunicii?
# Creioanele sunt ale copiilor?
-relaţii
spaţiale: Bǎrbatul merge în faţa pisicii?
# Pisica stǎ în faţa câinelui?
# Sticla este pe masa?
# Buburuza este sub frunza?
# Maşina este lângǎ televizor?
# Pasǎrea zboarǎ sus?
-relaţii
temporale: Prânzul se ia înaintea micului dejun?
# Pastila pentru
rǎceala se ia dupǎ mâncare?
# Te speli pe
dinţi înainte sǎ mergi la culcare?
# Maioul se
ia înaintea bluzei?
# Pantoful
se ia înaintea şosetei?
# Ziua de
sâmbatǎ e înaintea zilei de joi?
-relaţii
inferenţiale: Bǎrbatul taie friptura. A folosit cuţitul?
# Fata taie
materialul. A folosit foarfeca?
# Bunicul
taie cablul. A folosit briceagul?
# Mama taie
cozonac. A folosit cuţitul.
# Copilul se
spalǎ pe dinţi. A folosit sǎpunul?
# Mama a deschis
dulapul. A folosit cheia?
-relaţii familiale:
Fratele mamei tale este matuşa ta?
-relaţii parte –întreg:
Laptele provine de la vaci?
# Carnea provine de la porc?
# Oul provine de la gǎinǎ?
# Zahǎrul se face din sfeclǎ?
# Uleiul provine
de la cartofi?
# Mâna ta face
parte din corpul tǎu?
-relaţii obiect
acţiune: O maşinǎ poate fi condusǎ?
# O uşǎ poate fi
închisǎ?
# Oul se poate
sparge?
# Covorul se
poate bate?
# Pantoful se
încalţǎ?
# Geamul se poate
sparge?
-relaţii cauzǎ-efect:
Fumul poate provoca….?
#Vinul poate duce
la………?
# Focul poate
provoca…..? (arsuri)
# Mâncarea poate
provoca ……..? (alergii/intoxicaţii)
# Ceapa poate
provoca …….? (lacrimi)
# Cuţitul poate
…….? (rǎni)
-relaţii
secvenţiale: Erau indieni în SUA înainte de sosirea oamenilor albi?
# Înainte de Al
doilea Razboi Mondial a fost Primul Rǎzboi Mondial?
# Înainte de
felul întâi se mǎnâncǎ supa?
# Înainte a mânca
ne spǎlǎm pe mâini?
# Înainte
de a ploua se adunǎ norii?
# Înainte
sǎ rǎsarǎ luna apune soarele?
-relaţii de grad:
Este arul mai mare decât metrul pǎtrat?
# Este metrul mai
lung decât un centimetru?
# Este
centimetrul mai scurt decât metrul?
# Este o milǎ mai
mare decât un kilometru?
# Este decilitrul
mai mare decât litrul?
# Vara, ziua este
mai lungǎ decât noaptea?
-relaţii de
antonimie: Este ziua opusul nopţii?
#Este jos opusul
lui sus?
#Este
stânga opusul dreaptei?
# Este
departe opusul aproapelui?
#Este tare
opusul încetului?
#Este aici
opusul la acolo?
-relaţii de
sinonimie: A suspina înseamnǎ acelaşi lucru cu a plânge?
# A
buzunǎri înseamnǎ acelaşi lucru cu a fura?
# Rai
înseamnǎ acelaşi lucru cu paradis?
# Rapid
înseamnǎ acelaşi lucru cu iute?
# Test înseamnǎ acelaşi lucru cu probǎ?
# A face înseamnǎ acelaşi lucru cu a produce?
3. Comprehensiunea
conţinutului categoriilor
-
existenta: Aratǎ spre pǎlǎrie.
# Aratǎ spre maşinǎ.
# Aratǎ spre bancǎ.
# Aratǎ spre lac.
# Aratǎ spre cadǎ.
# Aratǎ spre casǎ.
-
nonexistenţa: Aratǎ spre. S-a mâncat toatǎ pizza.
# Aratǎ spre. S-a terminat toatǎ
apa.
# Aratǎ spre. S-a sfârşit filmul.
# Aratǎ spre. S-a terminat supa.
# Aratǎ spre. Cuşca câinelui este goalǎ.
# Aratǎ spre. Meciul s-a terminat.
-repetare: Aratǎ spre: Bǎrbatul se întoarce.
# Aratǎ spre.Mingea se
rostogoleşte.
# Aratǎ spre. Roata se
învârte.
# Aratǎ spre. Femeia pleacǎ.
# Aratǎ spre. Piciorul s-a vindecat.
# Aratǎ spre. Moş Crǎciun revine în fiecare an.
-respingere: Aratǎ spre: El refuzǎ sǎ facǎ baie.
# Aratǎ spre. Tu nu vrei sǎ citeşti.
# Aratǎ spre. Ea refuzǎ sǎ vorbeascǎ.
# Aratǎ spre. El nu acceptǎ scuzele
mele.
# Aratǎ spre. Ea neagǎ afirmaţiile
tale.
# Aratǎ spre. Ei nu admit cǎ au
greşit.
-negare: Aratǎ spre: Ceaşca nu este galbenǎ.
# Aratǎ spre. Caietul nu este pe
masǎ.
# Aratǎ spre. Penarul nu este în
geantǎ.
# Aratǎ spre. Pixul nu este al
meu.
# Aratǎ spre. Maşina nu porneşte.
# Aratǎ spre. Cartea aceasta nu am
citit-o.
-posesie: Aratǎ spre haina femeii.
#Aratǎ spre jucǎria bǎiatului.
#Aratǎ spre farfuria mamei.
#Aratǎ sper haina verişoarei.
#Aratǎ spre paharul bunicii.
#Aratǎ spre caietul lui.
-atribuire: Aratǎ cercul roşu mare.
# Aratǎ papuşa albastrǎ micǎ.
# Aratǎ pǎtratul verde mic.
# Aratǎ bolul mare roşu.
# Aratǎ maşina galbenǎ mijlocie.
# Aratǎ mingea mov mare.
Înţelegerea
paragrafelor (cu întrebǎri.)
Citeşte paragraful
Afarǎ este iarnǎ şi frig. Ioana s-a gândit sǎ meargǎ pânǎ la
bunicul ei. Pe drum, se întâlneşte cu Andreia , prietena ei, care mergea la
patinoar. Nu a stat mult pe gânduri şi a mers şi ea. Odatǎ ajunse acolo a
început sǎ ningǎ. Totul în jurul lor a devenit alb.
A fost Ioana în parc?
Buna ziua...am si eu o problema si am nevoie de ajutor...de ceva vreme incoace nu mai pot citi fata de publicul auditoriu texte cu care eu sunt familiarizat si pe cre le stiu pe de rost...in momentul in care sunt singur nu am nici o problema dar cand sunt inconjurat de oameni pur si simplu mi se blocheaza limba si ma grabesc si nu se mai inteege nimic si nu inteleg de ce....eu nu am fost asa niciodata...acum pur si simplu nu mai pot citi sau rosti unele texte pe de rost ca se taie firul... va rog daca se poate sa ma ajutati !
RăspundețiȘtergereAcest comentariu a fost eliminat de autor.
RăspundețiȘtergere