Ministerul Educatiei, Cercetării, Tineretului si Sportului
Centrul National de Evaluare si Examinare
Probă scrisă la
psihopedagogie specială
CONCURSUL PENTRU OCUPAREA POSTURILOR DIDACTICE/CATEDRELOR DECLARATE VACANTE/REZERVATE ÎN UNITĂłILE DE ÎNVĂłĂMÂNT PREUNIVERSITAR
2 august 2012
Proba scrisă
Psihopedagogie speciala
Toate subiectele sunt obligatorii. Se acordă 10 puncte din oficiu.
Timpul de lucru efectiv este de 4 ore.
SUBIECTUL I (45 de puncte)
În contextul educatiei speciale, mijloacele de învătământ îsi relevă utilitatea în măsura în care este asigurată integrarea corespunzătoare a acestora în activitatea didactică, astfel încât să conducă la o bună transmitere, receptare si asimilare a mesajelor didactice si, implicit, la valorificarea deplină a principiilor didacticii si atingerea obiectivelor pedagogice.
A. Explicati semnificatia notiunii de mijloace de învătământ. -10 puncte
B. Prezentati rolul mijloacelor de învătământ în aplicarea principiilor didactice, în educatia copiilor cu CES. -10 pucte
C. Descrieti functiile didactice ale mijloacelor de învătământ. -10 puncte
D. Elaborati un text, de aproximativ una-două pagini, prin care să argumentati particularitătile utilizării mijloacelor de învătământ în educatia specială, pornind de la prezentarea caracteristicilor a trei tipuri de mijloace de învătământ. - 15 puncte
SUBIECTUL al II-lea (45 de puncte)
Stiind că evaluarea este o componentă fundamentală a procesului de învătământ, care contribuie la asigurarea calitătii actului didactic, evidentiind valoarea, performantele si eficienta cadrului didactic, pe de o parte, si randamentul scolar al elevilor, pe de altă parte, analizati, în trei-patru pagini, specificul evaluării procesului instructiv-educativ-recuperativ-compensatoriu la elevii cu CES. În realizarea analizei veti avea în vedere următoarele repere:
- Descrierea obiectivelor (3) si functiilor (3) evaluării, cu aplicabilitate la elevii cu CES;
- Exemplificarea specificului utilizării metodelor de evaluare traditionale si complementare,
folosite la elevii cu CES;
- Prezentarea tipologiei itemilor (clasificare, caracterizare, reguli de proiectare, modalităti de
evaluare si notare);
- Justificarea importantei evaluării în asigurarea reusitei scolare, ca urmare a reorganizării
activitătilor din învătământul special si special integrat, în vederea dezvoltării psihointelectuale si socioafective armonioase a elevilor cu CES.
Nota
Tratarea subiectului se va realiza din perspectiva tipului/ tipurilor de deficientă din institutia
în care candidatul îsi desfăsoară activitatea sau în functie de domeniul de specializare a
candidatului.
Se puncteaza:
si utilizarea adecvată a limbajului de specialitate (1 punct), respectiv încadrarea
analizei în limita de spatiu precizată (1 punct).
Pentru calitatea organizării ideilor se acordă 3 puncte, iar pentru demonstrarea abilitătilor de
analiză si de argumentare se acordă 3 puncte.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu